Beter vervoer

Er is een systeem te bedenken die bijna alle nadelen van ons gemotoriseerd vervoer opvangt. Stel je voor dat je op elk gewenst moment (zelfs op maandag om 8:00 uur!) zonder files naar je werk kan. Je maakt geen lawaai, rijd niemand voor zijn voeten en veroorzaakt geen uitstoot. En terwijl je onderweg bent kan je vast werken of nog wat relaxen. De techniek is er, het vraagt alleen gedurfde beslissingen die tegen lobby’s en machtsposities ingaan.

Om uit te leggen hoe het zou kunnen werken bekijken we eens wat ritjes in detail:

Peter werkt voor een internationaal bedrijf. Komende maandag wordt hij om 9:30 op het hoofdkantoor in Parijs verwacht voor een overleg. Het is nu zaterdagmorgen, Peter zit lekker met een bakkie in de tuin en opent de vervoersapp. Deze heeft al in zijn agenda gekeken en geeft aan dat hij maandag om 7:05 van huis moet om op tijd op de vergadering te zijn en stelt, op basis van Peters eerdere ritten, een vervoermiddel voor. Dat is een eenzitter met luxe fauteuil, een tafeltje en een gezond ontbijtje. Peter drukt op oké en direct krijgt hij de melding dat zijn rit op het vervoersnet is gereserveerd en het energieverbruik van 276 kWh voor deze rit van zijn quotum afgaat. Even later volgt een bericht van het servicebedrijf dat het vervoermiddel maandag om 7:00 uur voor zijn deur klaar zal staan met daarin een dampend vers ontbijtje. Peter geeft akkoord voor de servicekosten en is klaar met de boeking.

Inmiddels is zijn vrouw naast hem komen zitten. Het voorjaarszonnetje inspireert hen om er weer eens samen op uit te gaan.  Ze  kijken hoeveel duurzame energie ze al opgewekt hebben met hun participatie in zon-, wind- en getijdestroom.  Naast de gebruikelijke ritten blijft er genoeg over voor een rit van ca. 2.500 km zegt de app. Ze kiezen voor een weekje Provence en boeken gelijk de rit want hoe eerder je boekt hoe lager de kosten voor reservering op het net en voor de service. Ze willen ’s avonds vertrekken dus nemen een wagen met relaxstoelen, bed, toilet en douche. Om zichzelf eens goed te verwennen kiezen ze ook een uitgebreid diner en sturen de wagen ’s morgens voor het ontbijt naar een gezellig terrasje in Avignon.

Een aanzwellend gezoem doet Peter ontwaken. Het weekend is omgevlogen en inmiddels is het maandag 6:30. Als Peter gedoucht en aangekleed is loopt het al tegen zeven en door het raam aan de straatkant ziet Peter zijn auto al aan komen rijden. Een half uur daarvoor is de auto vertrokken bij het servicebedrijf op 15 km afstand. Het systeem wist al sinds zaterdag dat deze auto de rit zou gaan maken en heeft na de laatste verhuur op zondagmiddag de accu’s geladen op momenten dat voldoende stroom op het net was. In het servicestation is de auto schoongemaakt en is Peters ontbijtje er ingezet met een persoonlijke noot van de service medewerker erbij. Om 6:30 begon de wagen autonoom aan het ritje naar Peters huis. Dit ging met een rustig vaartje van 30 km per uur om andere weggebruikers niet te storen. 7:03 uur, Peter stapt in en geeft de wagen akkoord waarna het zich weer met een gang van 30 km per uur geluidloos op pad begeeft. Na een paar km komt hij bij een sluis die voor hem opengaat en na het sluiten wordt hij een tunnel ingezogen. De verlichting gaat aan en de voorruit verandert in een scherm met mooie natuurbeelden, de voorkeur van Peter. De tunnel waar Peter zich nu in bevindt is de snelweg. De tunnel is licht vacuüm en de wagens koppelen aan elkaar, dit minimaliseert het energieverbruik en maximaliseert de ruimte. De snelheid wordt snel opgevoerd tot 160 km per uur en blijft zo tot de wagen in Parijs de snelweg verlaat. Ondertussen worden de accu’s geladen als er een overschot is op het net of de accu’s leveren stroom bij een tekort, zodanig dat er ruim voldoende lading overblijft als Peter de snelweg verlaat en de gewone weg opgaat.

Bovenstaande systeem zouden we met de huidige techniek prima kunnen maken. Het biedt alle voordelen van eigen vervoer en openbaar vervoer terwijl de impact op de samenleving en het milieu minimaal is.

Geen gebruik van olie met haar machtsspel, oorlog, uitbuiting, vernietiging van leefgebieden op zee, op land tot de poolgebieden aan toe.

Gebruik van uitsluitend duurzame elektriciteit waarbij de gebruiker niet meer mag gebruiken dan hij zelf opwekt en waarbij de accu’s in de voertuigen de buffer zijn tussen vraag en aanbod. Door de aansluiting van de snelweg op het net is een beperkt accupakket voldoende om een onbeperkte actieradius te hebben.

Het aantal tunnelbuizen kan beperkt gehouden worden. Omdat wagens aan elkaar gekoppeld worden, de snelheid hoog is en de wegbezetting door het systeem geoptimaliseerd kan het aantal banen met 80% verlaagd worden ten opzichte van de traditionele asfaltwegen.

Bovengronds is de maximum snelheid laag zodat voetgangers en fietsers niet worden gehinderd. daarentegen kan de snelheid ondergronds hoog zijn zonder dat daardoor het energieverbruik hoog wordt. Door ondergronds te gaan zijn we de doorsnijding van het landschap kwijt. Mens en dier kunnen weer vrij bewegen en er is weer echte stilte te ervaren.

Overschakelen naar zo’n systeem is wel een grote stap. Zou dit politiek mogelijk zijn vraag ik me af? Het machtsspel rondom olie is enorm, welke politicus kan daar boven staan en heeft de klo… om echt stappen te zetten?

Ik zie graag je reactie tegemoet

Ton

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *